Sådan træner du bækkenbunden med vagina kugler

Sådan træner du bækkenbunden med vagina kugler

Mange har som nytårsforsæt at blive en stærkere udgave af sig selv. Men glem ikke træning af bækkenbunden! Her giver vi dig en guide til træning både med og uden vagina kugler.

Træning af disse muskler

Knibeøvelser er til at træne bækkenbundsmusklerne. Det er vigtigt for kvinder at styrke deres bækkenbundsmuskulatur. For at sikre, at organer, såsom urinblæren og urinrøret fungerer godt og at de har den korrekte position, er det vigtigt, at musklerne i bækkenet er i god form og fungerer optimalt. Derved undgår man inkontinens og urininkontinens senere i livet, man kan opnå bedre orgasmer og det er især klogt at få dem strammet op igen efter fødsel. Denne type træning anbefales til de fleste kvinder fra 20 år og opefter.

Træning af disse muskler kan gøres med knibeøvelser uden rekvisitter, men det er lettere at huske og mere spændende at gøre, med lidt hjælp fra et par vagina kugler. De mindste varianter vil nemlig falde ud, hvis du ikke klemmer omkring dem. Ved hjælp af vagina kugler, kan man også mærke resultaterne meget hurtigere.

Hvad er bækkenbundsmuskulaturen

Først og fremmest, er det rart at vide, hvor man kan finde musklerne, der skal trænes. Disse muskler er placeret inde i bækkenet og omgiver urinrøret, skeden og endetarmen. Bækkenbunden fungerer næsten som en hængekøje, hvor organerne hviler. De trækker automatisk hurtigt og kraftfuldt sammen, når vi nyser, griner, hopper, løber og lignende. For at finde disse muskler, kan du prøve at sidde på et armlæn på en stol, bøj dig derefter lidt fremover og hold ryggen lige. Klem dine muskler, så du bliver løftet på fra armlænet, altså op og ind i bækkenet. En anden variant er knibe sammen om urinstrålen når du tisser. Dette er dog ikke at anbefale som en træningsmetode. Hvis du ikke kan identificere disse muskler, kan du få hjælp fra din læge, en sygeplejerske eller en fysioterapeut.

Hvad er vagina kugler

Vagina Kugler er dybest set ikke sexlegetøj men et værktøj til træning af musklerne i skeden. En bonus er, at kuglerne kan pirre dig lidt ekstra, når du bevæger dig. For at lette træningen kan man bruge vagina kugler for at have noget at knibe rundt om. Regelmæssig brug kan varmt anbefales, da det giver hurtigere resultater end træning nu og da. Vagina Kugler hjælper dig med at finde ud af, hvor disse muskler er placeret, og hvordan du aktiverer dem.

Der findes en række varianter af vagina kugler, men de tjener samme formål. De kan forveksles med vibrerende æg, men i modsætning til disse æg skal vagina kugler sidde længere ind i skeden. Nogle typer vagina kugler er små og tunge, andre vægte inde i, hvor du kan tilføje mere vægt, eftersom du bliver bedre trænet. Nogle består af små kugler, andre af to kugler monteret i hinanden. Smartballs fra Fun Factory er et eksempel på en populær form for vagina kugler. Populært kaldes disse orgasme kugler, og de består af to identiske kugler fortløbende på en snor. Disse har en løs kugle inde i hver kugle. Jo mere du bevæger dig, jo mere bevæger kuglerne sig. Dette tilskynder dine muskler til at arbejde, selv om du ikke kniber sammen om dem. De giver også gode vibrationer, og det er ikke uden grund, at de har fået navnet orgasme kugler. Hvad kunne være bedre end en træning du vilæ nyde!

Sådan fungerer træning med vagina kugler

Det mest almindelige er, at man fører to kugler op i skeden. Ved at være i bevægelse vil kuglerne falde ned mod skedeåbningen, og så bliver man tvunget til at knibe sammen for at kuglerne ikke falder ud.

Det anbefales at bruge glidecreme, når du fører kuglerne. Så bliver det lettere og mere behageligt. Start med at have dem oppe i fem minutter de første par gange, og øg derefter gradvist længden af træningen. I starten vil du nok opleve at du føler dig lidt stiv eller har ømme muskler, så det er okay at starte stille ud – som med enhver form for træning. Efter et stykke tid vil du være i stand til at have dem oppe i længere tid, og når du bevæger dig vil du også være i stand til at kunne knibe hårdere sammen. Tag dem for eksempel op i dig, mens du gør rent der hjemme eller når du er på en gåtur.

Træning uden vagina kugler

Styrketræning af bækkenbundsmusklerne kan også foretages uden vagina kugler. Ved korrekt brug af musklerne, kender man også til et indvendigt løft og en knibning omkring urinrøret, skeden og endetarmen. Man skal ikke bevæge overkroppen, bækkenet eller benene under øvelserne.

Vælg en startposition somn passer til dig og hold benene fra hinanden. Knib med maksimal kraft uden anvendelse af andre muskler. Forsøg at holde hver sammentrækning i 10 sekunder. Øg antallet af sammentrækninger gradvist, indtil du er oppe på 10 til 12 ad gangen. Når du er i stand til at udføre og holde 12 sammentrækninger, kan du tilføje tre til fire hurtige sammentrækninger i slutningen af træningen.

Udfør en serie af 10 – 12 sammentrækninger hver dag. Den anbefalede er 3 serier hver dag, men du kan vælge, om du ønsker at gøre dem alle på én gang, med pauser eller på forskellige tidspunkter af dagen. Vælg, hvad der virker bedst for dig – det vigtige er, at det bliver gjort.

Hvor meget træning der skal til for at opretholde muskelstyrken i bækkenbunden er individuelt, men det anbefales at du laver 10 til 12 sammentrækninger, 2 – 3 gange om ugen. Hvis du har et problem med at holde på urinen, kan det anbefales at du gør din træning mere komplet ved at knibe i situationer, du ved, der kan forårsage at du ikke kan holde på urinen. Effekten af træningen vil normalt ikke kunne mærkes før efter 3 – 6 måneders regelmæssig træning, så vær tålmodig.

Hvad med mænd

Der er også tips til fyre, der vil træne op sig op til at kunne holde længere under samleje. De kan træne den samme muskel i underlivet som kvinder træner, når de bruger vagina kugler. Når penis bliver oprejst, er det muligt at vippe den op og ned. Selv om dette er en festlig ting, man kan lege med, har øvelsen også en god effekt på sexlivet. Den styrker nemlig musklerne, der kan forhindre for tidlig sædafgang. Stærke muskler gør at man har lettere ved at kunne holde igen.